Министърът на образованието в оставка Меглена Кунева обсъди с представители на бизнеса и местната власт в Шумен предизвикателствата пред професионалното образование. На срещата в сградата на Областна администрация присъстваха и директори на гимназии.
Презентация за професионалното образование в областта направи старши експертът “Професионално образование” в РУО-Шумен Машка Крумова. Според изнесените данни само 17% от завършилите професионална гимназия ученици в областта са се реализирали по специалността. Въпреки това Крумова оцени като добри резултатите от проведеното самооценяване.
“Едно от нещата, към които аз изпитвам особено пристрастие, това е политическия избор учителят да бъде в центъра на нашата реформа, защото това е движещата сила. Разбира се, че всичко се прави за децата, но учителят е този, който трябва да изтегли колата. И другото много важно нещо по отношение на училищното образование, това е този специален проблем с професионалното образование. И по двете причини има много какво да си кажем”, каза министър Кунева и подчерта, че за 9-те месеца, в които е била министър на образованието, е дала политическия тласък на реформата.
Думите й, както и данните за професионалното образование в Шуменско, не срещнаха особено одобрение от представителите на бизнес организациите.
“Ние предприемачите имаме много искания към хората от образованието и общо взето сме доста недоволни. Най-недоволни обаче сме от политиците, защото вече 5-6 години все ни омайвате с тези реформи и все не ги виждаме. И не знам до кога ще ни залъгвате, че има реформи, а няма да има реформи”, каза председателят на Българската стопанска камара в Шумен Николай Тончев и помоли Кунева да не се обижда от думите му.
Той призова да се оптимизира образователната система, да се закриват училища, ако е нужно, но да се постигне по-високо качество на образованието. “Качеството на подготовка на учениците не отговаря на съвременните изисквания”, заключи той.
Председателят на шуменската Търговско промишлена палата Христо Дечев също не спести критики към професионалното образование. “Всички сме наясно – оценката на бизнеса не е позитивна за нивото на българското образование. За мен е странно образователната система да се оценява едва ли не високо. Оценката няма как да е висока, след като не задоволява бизнеса”, каза Дечев и призова системата да почне да се оценява според това, което създава.
Министър Кунева се съгласи, че е нужно по-голямо взаимодействие. “На професионалното образование се натоварват много надежди и трябва да направим така, че тези надежди да се сбъднат, но и да не го прекършат с тежестта си. Хубавото е, че тук сме се събрали трите стълба - и бизнеса, и общината, и хората, които осъществяват професионалното образование. Която и една от тези колони да се разклати, няма да има устойчивост”, заяви министърът на образованието.
Преди посещението си в Шумен Кунева бе в Хитрино, където провери как вървят ремонтните дейности в местното ОУ "Петър Берон".
ШУМ.БГ
Коментари
Ачо
Прав си българино! Първо трябва да се стимулират, тези студенти, които искат да стават инженери , вкл. и строителни. Но, ако в градовете има работа за тях, едва ли ще искат да стават учители. Тоест, инженери, които са в училищата са изчезващ вид.След 1990 година и във ВУЗ обучението е на теория и който не е влязъл той не е изкарал. Навъдиха се и измислени ВУЗ- като този в Сливен и др. Кадри да бълват, а полза няма.
опит
Не им се работи на младите, иска им се лека работа,като алъш-вериш, я супер добре платена-тираджии,охрана в дискотеки. А който има пари защо да си цапа ръцете да оправя кола, по-сигурно е да я даде на някой, който му разбира. То, ако от малък от дядо, баба не е хванал чалъма на някоя работа, не го търси.
2
Ще питам аз следващия министър, защо се пръскат европари, кой го измисли този "твоят час", да карат децата да се записват в извънкласни, само за да взима учителя евро-лекторски. Не им стига на децата,че 6 часа в училищата, та още ли! Който иска да учи, ще научи в час.
111
аз познавам един инжинер от Средня Гюнай инж разбира се от ГЕРБ който за една завърши средно в 8 мо и инженерство във ВПИ
До опит
Опитния, ти като хвана нещо от баба и дядо какво стана, по добре ли си от тираджиите и охраните в дискотеките? ИЛИ си правиш самостоятелно колата?
завършил 2015г
как да няма бизнес в града-най-печеливш е да си училищен директор и да имаш вила на морето -на работа ходиш за стаж, ей това е иновативен бизнес
До горния
Че кво лошо има? Направи и ти! Яд ли те е нещо?
До опит
Ти какъв чалъм хвана от баба и от дядо? Цял ден да натискаш копчетата на клавиатурата ли?
баница
Присъединявам се към голяма част от писаниците. Всичко е до ген, ако в рода имаш добър строител, ставаш. А вече висше образование се изкарва по-лесно отколкото основно. Няма как да станеш добър лекар, ако не си добър по биология, инженер,счетоводител-по математика,преводач-полиглот и т.н. Не само ШУ (ВПИ) раздават дипломи, бая са такива "университети".