Ректорите на 7 университета поискаха подкрепа от изпълнителната власт за висшите училища от Северна България, за които в бюджета са заделени само 27%. Позицията си те изразиха на среща във Варна, съобщиха от пресцентъра на Шуменския университет.

На срещата, която бе по инициатива на проф. д.и.н. Георги Колев – ректор на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски, проф. д-р Пламен Илиев – ректор на Икономически университет - Варна, проф. д-р Велизара Пенчева – ректор на Русенския университет, проф. д-р инж. Росен Василев – ректор на Технически университет - Варна, проф. д-р Христо Бонджолов – ректор на Великотърновския университет, доц. д-р Иван Марчевски – ректор на Стопанската академия в Свищов и проф. д.т.н. Райчо Иларионов – ректор на Техническия университет в Габрово бяха поставени и въпроси, свързани с приема, финансирането и рейтинговата система на висшето образование.

Ректорите настояват методиката за определяне на средствата от държавния бюджет за издръжка на обучението в държавните висши училища в България да бъде съобразена с особеностите на регионите, в които университетите функционират. Те посочват, че  "Моделът трябва да е стимулиращ, а не санкциониращ“.

Според тях рейтинговата система трябва да се използва за целите, за които е предназначена, а не да участва в методиката за финансиране на висшите училища и други методики за разпределение на средства по оперативни програми и извънбюджетни средства на държавата.

Ректорите се обединиха в несъгласието си с промяната в чл. 4, ал. 1 в проекта за изменение на ПМС 63/2016 г. Той е предложен за обществено обсъждане от МОН и според него максимално допустимият брой студенти в държавни висши училища ще се определя само на база приетите държавна поръчка от предходната година.

Ректорите предлагат да се запази досегашния текст за определяне на държавната поръчка за учебната 2017/2018 г. и да се разработи нов нормативен акт за следващата учебна година. Те изтъкват още, че към публикувания проект за изменение липсват мотиви за предлаганата промяна.

ШУМ.БГ