Община Шумен сериозно ревизира правилата за отдаване под наем на жилищата си. Основната промяна е въвеждането на максимални срокове за ползване на апартаментите. Досега такива нямаше.
Сега предлаганото изменение ограничава общия срок за настаняване в общински жилища до 10 години за граждани и за щатни служители в общинска администрация, и до 5 години за специалисти, работещи в държавни бюджетни структури.
В момента община Шумен отдава под наем 678 свои жилища. Над 30% от наемателите им ги ползват повече от 10 години.
Това означава, че когато промените влязат в сила, те ще трябва да ги напуснат или да ги купят по пазарни цени.
Предлаганите изменения не предвиждат промяна на правилата за покупка — основното условие е наемателят да е живял в съответното жилище 3 години.
Друга важна промяна има в системата за класиране на кандидатите за апартамент. Досега най-много точки получаваха семействата с две и повече деца и самотните родители на непълнолетни деца. Според предлагания текст същите максимални 7 точки вече ще се дават само на семействата, в които има човек с над 90% намалена работоспособност, удостоверена с решение на ТЕЛК/РЕЛК. Самотните родители на непълнолетни и тези с повече от две деца ще получават съответно 5 и 3 точки.
Вече няма да могат да кандидатстват и такива, които имат някакво задължение към общинския бюджет — било такса смет или данък сгради.
Също така ще се гонят от жилището наематели, които не са плащали наем и консумативи за повече от 3 месеца. Досега гратисният срок бе половин година.
“В общински жилища при облекчени условия трябва да се настаняват временно нуждаещи се граждани и специалисти. Целта е да се задоволят жилищните нужди на лицата, които временно са изпаднали в тежко икономическо състояние. Предлаганият 10-годишен общ срок за настаняване е значителен период от време, в който настанените да стабилизират положението си и да решат жилищния си проблем“, се казва в мотивите към промените.
Промените в Наредбата за условията и реда за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем и за продажба на общински жилища са качени за обществено обсъждане на сайта на общината. Те са изготвени от 6-членна комисия. Предложения и становища могат да бъдат депозирани до 22-ри юли, като след това промените ще бъдат внесени за одобрение от Общинския съвет.
ШУМ.БГ
Коментари
ШУМ.БГ
Този коментар бе изтрит заради неспазване на Правилата
наемател2
Моля тези, които не са вътре в нещата, малко да внимават с коментарите. Първо, за апологетите на тези изменения: за ваше сведение наемът във ведомствените жилища е на практика пазарен (100 % на общинския). Т. е., ако за едно общинско жилище наемът е 50 лв, за абсолютно същото ведомствено е 100 лв. Помним преди години как общинарите искаха да направят наемите за ведомствените жилища равен на свободния пазар. Тогава сумата беше равна на заплатата ми. Тогава Рада Спасова в качеството на шеф на комисията по култура стопира проекта. Междувременно пазарът урегулира свободните наеми и сега на практика ведомственият е равен или почти равен на свободния. (Но не е равен на заплатата ми, слава Богу!) Вярно е, че нито общината, нито ОЖИ си мръдват пръста и влагат някакви пари. За това не знам какви толкова пари се харчат от общинския бюджет. Нещо повече. В самите договори на наемателите фигурира клауза, че сами си поддържат имота. Що се отнася за общите части - там ОЖИ трябва да поеме. Пробвайте обаче да видите ще стане ли. Има безброй вратички по процедурите, за да не поемат нищо. Или пък да ти писне да чакаш бюрократичната машина, защото ще ти падне къщата на главата, и сам да си я оправиш. Разходи не се осребряват. Преди 3-4 години заставяха наемателите да сключат застраховка на жилищата и да я плащат с наема ежемесечно. Който откаже, трябваше да подпише декларация, че ако стане нещо, (наводнение, пожар и пр.) няма да имат претенции към ОЖИ и сами ще си поемат ремонтите. По-точно задължават се да си поемат ремонтите. По-глупавите и по-страхливите подписаха (т. е. повечето). Когато искахме да ги купим жилищата, не можеше. Мотаха ни, лъгаха ни. Дори платихме огромни такси за оценка на жилището за закупуване, за да ни покажат после среден пръст. После влезе в сила мораториум за закупуването. После го вдигнаха. Обаче за общинските. За ведомствените така и не е ясно за кого може, за кого не може. Уж не може, ама някои купуват. После може, ама има квоти и не влизаш в тях. Все ни караха да се надяваме, че накрая въпросът ще се реши. С години. После цените се вдигнаха по данъчна оценка, която е по-висока от пазарната. И сега е така. Мога да говоря с факти и цифри. И с адреси и имена. Докато оцелявахме през 90-те години и живуркахме от заплата до заплата след това, сега ще ни принудят да ги купуваме или да останем на улицата. Ами 5 години преди пенсия не мога да си позволя ипотека. И то с бюджетна заплата. Има и такива като мен, които нямат алтернатива - т. е. някакво друго жилище, все едно къде. Толкова години ме лъгаха и доиха, а сега ще ме и изнудват. А на стари години, когато се пенсионирам, просто ще ме изхвърлят. Не може всички под общ знаменател.
христова
наемател2 - в същото положение съм и аз-останахме си само с надяването, но наистина, някои купиха, тогава, когатоуж не продаваха и аз мога да говоря с имена и адреси
а иначе всяка година ни карат да подаваме сбор от документи, вклюичително и справка от службата по вписвания за всеки член от семейството. а аз съм и по зле, защото имам решение на общ. съвет,в което обявяват апр. ми за закупуване и, когато пожелах да направя това ми бе отказано. на община ШН ще им пратя един адвокат и ще оправи работата- в задънена улица сме.